اپل تکنولوژی شرکت‌ها صنعت و تجارت موبایل و تبلت

مروری بر مشکلات اپل با آیفون ۷؛ با ارزش ترین برند جهان چگونه می خواهد پرفروش ترین محصول خود را جذاب نگه دارد؟

مروری بر مشکلات اپل با آیفون ۷؛ با ارزش ترین برند جهان چگونه می خواهد پرفروش ترین محصول خود را جذاب

نگه دارد؟

 

چهار ماه از سال ۲۰۱۶ سپری می شود و اپل در این مدت، چند محصول مختلف معرفی کرده است. هیچ کدام هیجان زده تان نکرده اند؟ مشکل از شما نیست. آیفون SE، آیپد پرو و مک بوک ۱۲ اینچی همه محصولاتی نو در لباسی ژنده هستند. سه دستگاه یاد شده در نوع خود جزء بهترین ها جای گرفته و مشکلی ندارند، اما پنداری همه شان در یک چرخه ی «S» گیر کرده اند.

تا اینجای کار اگر تلاش های اپل هیجان انگیز نباشند، می توان گفت قابل قبول هستند. اما آیفون ۷ این شرکت نمی تواند چنین شرایطی را تکرار کند. نسل بعدی پرطرفدارترین تلفن هوشمند جهان باید هیجان انگیز باشد. حال اینکه اپل چه می خواهد بکند، چندان مشخص نیست. شاید تغییراتی اساسی در طراحی دستگاه مورد اشاره ایجاد کند و شاید باز هم ریسمانی به نام نمایشگر بزرگتر چنگ اندازد.

آیفون ۷ دقیقا زمانی از راه می رسد که تحلیلگران مختلف آن را دوران اوج و پادشاهی اسمارت فون ها می دانند و باور دارند از اینجای کار به بعد، تقاضا به طور کلی برای دسته بندی مورد اشاره تا حدی افت خواهد کرد. تعارفی که در کار نیست؛ این روزها هر سازنده ای که برای اولین بار نامش را می شنوید هم در حال ساختن یک پرچمدار است. از طرفی، شرکت های نامدار این عرصه نظیر اپل، سامسونگ، ال جی، اچ تی سی و سونی، با این حقیقت رو به رو شده اند که حتی در بازارهای در حال توسعه هم، بیشتر کاربران با موبایل های ساده و تاشوی خود بدرود گفته و به سراغ محصولات متنوع تر از همیشه ی هوشمند رفته اند.

این وضعیت برای اپل، و البته تحلیلگران و سرمایه گذاران خیابان وال، ترسناک است چرا که اهالی کوپرتینو بخش اعظمی از درآمدشان را مدیون آیفون و فروش آن هستند (به طور دقیق تر، از هر سه دلاری که اپل کسب می کند، دو دلارش به علت فروش آیفون است). اگر آیفون نفروشد، درآمد این شرکت به شکل بی سابقه سقوط می کند. اپل چند روز پیش گزارش مالی اش را منتشر کرد و خبر داد که برای اولین بار پس از عرضه آیفون، رشد تقاضا برای این تلفن هوشمند مثبت نبوده است. کمپانی ساکن کوپرتینو همچنین خبر داد که باید در دوره مالی فعلی (سه ماهه دوم سال جاری میلادی) نیز انتظار آمارهای مشابهی را داشته باشیم.

با توجه به همین مطلب، موفقیت دوباره ی اپل با آیفون ۷ یک مسئله بسیار حیاتی برای همین شرکت است. تلفن هوشمندی که اپل در ماه سپتامبر معرفی می کند، نمی تواند تنها بهترین موبایلی باشد که این شرکت تا کنون ساخته، بلکه باید به حدی از تعالی برسد که همه کاربران فعلی آیفون ۶ و ۶ اس، برای خریدش ترغیب شده و آن را تهیه کنند.

حال چگونه یک کاربر آیفون ۶ یا ۶ اس به خرید آیفون ۷ رضایت می دهد؟ پاسخ بسیار ساده است: گنجاندن قابلیت های سخت افزاری که علاقه ای به از دست دادن شان ندارید در کنار یک طراحی زیبا.

مشکل چیست؟ اپل احتمالا در سال جاری چنین برنامه ای برای آیفون نداشته باشد.

چالش ویژگی های جدید در آیفون ۷

هر زمان که اپل مشغول معرفی یک آیفون جدید می شود، رژه ی مدیران ارشد و سرپرستان بخش های مختلف روی صحنه معرفی محصول تازه، آغاز شده و هر کدام تلاش می کنند بگویند بخش تحت نظر آنها تا چه حد وظیفه اش را به صورت عالی انجام داده و هر قابلیت، تا چه اندازه اکنون بهتر عمل می کند.

در سال گذشته، آیفون 6s معرفی شد و برخی بخش های سخت افزاری اش ارتقا پیدا کردند. برای مثال پردازنده سریع تر شد، مقدار رم به دو برابر افزایش یافت و رزولوشن دوربین بالاتر رفت. از طرفی، اپل برخی ویژگی های خاص را به موبایل مورد بحث آورد که صرفا مختص همین دستگاه بودند. این قابلیت ها 3D Touch و Live Photos نام داشتند. البته در این آیفون، «سیری» هم همیشه بیدار است و منتظر می ماند تا شما صدایش بزنید، بدون اینکه برای فراخوانی او، نیازی به فشردن کلید فیزیکی هوم باشد.

چه می ماند برای اضافه کردن به آیفون ۷؟ شاید نمایشگری با رزولوشن تصویر بالاتر، پردازنده ای سریع تر و البته دوربینی بهتر. همان بروز رسانی های همیشگی. به کلامی دیگر، همان اتفاقی که هر سال در رویداد معرفی آیفون می افتد، امسال هم رخ خواهد داد.

اما نکته اینجاست: شما از اطرافیان خود کسی را می شناسید که دارای آیفون باشد و از کیفیت پایین نمایشگر آن و سرعت پایین پردازنده گلایه داشته باشد یا از کیفیت بد دوربین آیفون بگوید؟ اساسا بهبود دادن مداوم همین بخش ها تا جایی که دیگر قابل تشخیص نباشد، چه اهمیتی دارد؟ از طرفی تصور نکنید که iOS 10 می تواند شگفت زده تان کند. پیش از اینکه اپل به سراغ معرفی آیفون برود، در ماه آینده میلادی تمام قابلیت های آن را برای تان در WWDC خواهد گفت و .بیشتر همین قابلیت ها، در موبایل های پنج سال پیش همین شرکت هم جای خواهند گرفت

 

دوربین آیفون همواره در میان بهترین ها بوده و اپل این موضوع را به خوبی می داند. از طرفی شرکتی که در موردش می خوانید، مطلع است که با بهبود دوربین آیفون، می تواند کاربران همیشه علاقمند به مقوله عکاسی و فیلم برداری را به خود جذب کند.

شایعات خبر از آن می دهند که اپل تصمیم دارد یک دوربین دوم را به پشت آیفون اضافه کند. یکی از ماژول ها برای ثبت تصاویر نمای نزدیک به کار خواهد رفت در حالی که دیگری، مجهز به یک لنز عریض تر بوده و می تواند تصاویری با زاویه دید بیشتر را به ثبت برساند. مسئله اینجاست که این یک نوآوری نیست. همین امسال شرکت های ال جی و هوآوی با پرچمداران خود چنین سیستمی را به بهترین شکل در اختیار کاربران گذاشته اند.

البته یک نکته دیگر را نیز باید ذکر کرد. اگرچه شایعه شده که اپل تصمیم دارد از همین فناوری بهره گیرد اما در همان شایعات قبلی گفته شده که این سیستم ثبت تصویر صرفا برای نمونه گران تر آیفون ۷ خواهد بود؛ نمونه ای که پلاس یا پرو نام خواهد گرفت. فراموش نکنید که همین حالا، دو سال است که اپل لرزشگیر مکانیکی ماژول دوربین (OIS) را صرفا در مدل Plus به کار می برد.

از طرفی نباید انتظار داشت که عمر باتری آیفون به شکل قابل توجهی افزایش داشته باشد. اپل علاقه بیش از اندازه ای به باریک تر کردن آیفون دارد و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و به همین دلیل، چندان نباید منتظر محصولی با باتری قوی تر بود. هرچند اگر پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون حذف شود، این فضا شاید در اختیار یک باتری بزرگ تر قرار گیرد.

این در حالیست که تقریبا همه کاربران حذف پورت صدا را یک مشکل می پندارند نه یک ویژگی. البته از نظر اپل، کاربران می توانند بروند و هدست های بلوتوث Beats را خریداری کنند.

چه می ماند که اپل بخواهد آنها را در آیفون ۷ ارتقا بدهد؟  بیایید به سراغ یک فرض تقریبا محال برویم: شاید اپل بخواهد در این نسخه از آیفون، دست از سر حافظه های ۱۶ گیگابایتی برداشته و حداقل حافظه آیفون را با ظرفیت ۳۲ گیگابایت عرضه کند. هرچند انجام این کار، اپل را از کسب سود بسیار زیادی محروم می کند. چیپ های حافظه ارزش قیمتی بسیار اندکی دارند در حالی که اپل هر نمونه بالاتر -برای مثال از ۱۶ به ۶۴، یا ۶۴ به ۱۲۸- را با افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری همراه می کند.

 

پرچمداران امسال سامسونگ به ویژگی مقاومت در برابر مایعات و همچنین شارژ بی سیم مجهز هستند.

شاید اپل، آیفون بعدی اش را به شارژ بی سیم و قابلیت مقاومت در برابر آب مجهز کند. عالیست ولی همین حالا در دنیای اندروید، این ویژگی ها در حال تبدیل شدن به یک نُرم هستند. این دقیقا همان مسئله ای است که آقای «مینگ-چی کو» (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر ارشد موسسه «KGI Securities» بیان می کند: «آیفون ۷ از به وجد آوردن کاربران و داشتن فروشی فوق العاده عاجز خواهد بود.»

مشخصا اپل بالاخره راه حلی برای جذابیت بخشیدن به آیفون خواهد یافت و از طرفی، موتور تبلیغاتی قدرتمند خود را با قدرت بسیار به کار خواهد انداخت. اما حقیقتش، استعداد بالای اپل در «حوزه تحریف حقیقت» هم در حال ته کشیدن است. حتی در خصوص ویژگی های نسل کنونی آیفون، بزرگترین هواداران اپل در دنیای مجازی به نام های «جان گروبر» و «جیسون اسنل» نیز اذعان داشتند که 3D Touch یک ویژگی کاربردی نیست. حالا هم برای هیچ خریداری اهمیت ندارد که آیفون SE، فاقد این مزیت غیرکاربردی است.

تا اینجای کار به این نتیجه می رسیم که آیفون ۷، همانند نسل های پیشین خود نمی تواند لیستی از ویژگی های هیجان انگیز و جذاب در برابرمان قرار دهد. اما دست کم می توان انتظار یک طراحی عالی جاناتان-آیو گونه را از آن داشت؛ درست است؟

 

 

باز هم باید گفت چنین نیست. یادتان می آید زمانی را که استیو جابز آیفون را معرفی کرد؟ یادتان هست چقدر به وجود تنها یک کلید در بخش جلویی دستگاه افتخار نمود؟ به یاد دارید که چگونه چند موبایل دیگر را به سخره گرفت و کیبوردهای فیزیکی شان را به نمایش کشید و گفت «مشکل دقیقا در بخش کیبورد این موبایل هاست و سازنده پس از عرضه محصول، اگر ایده ای خلاقانه به ذهنش برسد، دیگر نمی تواند آن را پیاده کند چرا که محصول در دست مشتریست»؟ حالا حقیقت این است که اپل نمی داند باید با کلید فیزیکی هم در آیفون چه کند، و تا وقتی که این بخش از تلفن هوشمند یاد شده حذف نشود، اپل نمی تواند یک طراحی دگرگون کننده را به کاربران آیفون هدیه دهد.

طراحی آیفون: سرگشته در استفاده از کلیدی فیزیکی و 3D Touch

 

 

بیایید فرض کنیم شما یک کاربر علاقمند به آیفون هستید و حالا، برای استفاده شخصی تان از یک آیفون ۶ یا ۶ اس بهره می گیرید. اگر موبایل خود را کنار اولین نسل از آیفون قرار دهید که در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد، چه تغییراتی مشاهده می کردید؟

پاسخ تان احتمالا چنین است: نمایشگری بزرگتر با رزولوشن بالاتر، دوربین بهتر، ارتباط 4G و موارد سخت افزاری دیگر.

کمی که به داستان عمیق تر می نگرید، احتمالا یادتان می آید که این تفاوت ها هم وجود دارند: Apple Pay، سیری، رمزگذاری پیشرفته و سنسور بیومتریک برای اثر انگشت. بیایید یک فروشگاه نرم افزاری غنی (که البته در سال ۲۰۰۸ و همزمان با iPhone 3G شروع به کار کرد) را فراموش نکنیم. همینطور دوربین سلفی را که در سال ۲۰۱۰ با آیفون ۴ به دست کاربران رسید.

برای وصف تغییرات و بهبودهای صورت پذیرفته در آیفون از ابتدای کار تا کنون، شاید بهترین لفظ، «جهش کوانتومی» باشد. اما بیایید از یک نقطه نظر دیگر به مسئله بنگریم: طراحی.

طراحی قدیمی ترین و جدیدترین آیفون را که با هم مقایسه کنید، تغییرات بسیار اندکی در ساختار کلی آن مشاهده خواهید کرد. بخش جلوی همه آیفون ها شبیه به هم است؛ شیشه ای قد کشیده که حاشیه هایی بسیار بسیار زیاد (با توجه به استانداردهای امروزی) در بخش بالا و پایین خود دارد. حاشیه بالا و پایین بخش نمایشگر آیفون را می توان به «پیشانی» و «چانه» آن تشبیه کرد.

در واقع اپل تا زمانی که قصد استفاده از یک کلید فیزیکی هوم را داشته باشد، راهی به جز اضافه کردن این «چانه» به موبایل خود ندارد. تا زمانی که اپل از کلید فیزیکی هوم استفاده کند، محکوم به بهره گیری از همین طراحیست و حتی کاری از دست آیو و یارانش هم بر نمی آید؛ گواه اش هم اینکه آیفون ۲۰۱۵، همان حس و حال آیفون ۲۰۰۷ را به شما می دهد.

 

آیفون ۶ اس پلاس، ۶ اس و SE نمایشگرهایی با اندازه متفاوت دارند، اما حاشیه بالا و پایین آنها یکسان است؛ یک خط موازی.

کاهش حاشیه بالا و پایین آیفون به طراحان این تلفن هوشمند کمک می کند تا بتوانند نمایشگری بزرگتر را در قاب فعلی جای دهند. نکته قابل توجه در خصوص کلید فیزیکی هوم در آیفون این است که شما حتی دیگر به آن برای گردش در میان منوهای این اسمارت فون نیازی ندارید. (صرفا کافیست با بخش Accessibility موبایل خود دیداری تازه کنید!) حتی خود تکنولوژی 3 D Touch هم قابلیت آن را دارد تا در آینده تبدیل شود به جایگزینی برای کلید هوم. یک لمس طولانی و پرفشارتر از حالت عادی، می تواند به سادگی شما را به صفحه اصلی موبایل تان بازگرداند.

اما مسئله به همین سادگی هم نیست. کلید فیزیکی هوم از طرفی میزبان سنسور بیومتریک Touch ID است. این مسئله نیز البته به سادگی قابل حل است و اپل می تواند همانند نکسوس های گوگل، سنسور زیستی اش را به بخش پشتی موبایل منتقل کند.

حتی شواهد و پتنت هایی وجود دارد که نشان می دهد اپل قادر است سنسور اثر انگشت را در زیر نمایشگر به کار گیرد. اما طبیعتاً این موضوع یک چالش مهندسی و فنی بزرگ به شمار می رود که تا کنون در دستگاه تجاری دیگری صورت نپذیرفته. در نتیجه به راحتی می توان گفت که اپل تا یک الی دو سال آینده نمی تواند آن را به حقیقت بدل سازد. در نتیجه قادر نخواهید بود این ویژگی را در موبایلی ببینید که حدود پنج ماه تا معرفی اش باقی مانده است.

چرا آیفون ۲۰۱۷ می خواهد چرخه S را از بین ببرد؟

به سادگی می توان گفت که اکنون اپل، قربانی موفقیت های پیشین خودش شده است. موبایل هایی که این شرکت می سازد بیش از اندازه محبوب هستند و حجم سفارشاتی که شرکت یاد شده برای ساخت شان می دهد، در مقیاس ده میلیون آغاز می شود.

شک نکنید همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید، چند نمونه اولیه از نسل های بعدی آیفون روی میز کار جانی آیو آرام گرفته؛ این ها موبایل هایی هستند که اپل از لحاظ زمانی، قادر به توسعه شان نیست. این شرکت در ماه سپتامبر، باید میلیون ها آیفون ِپیشتر تولید شده را در اپل استورهای سراسر جهان به فروش برساند. با یک حساب و کتاب ساده، به این نتیجه می رسید که اپل در فشرده ترین حالت ممکن، باید در ماه آگوست، موتور خطوط تولید آیفون در چین را روشن کند؛ چیزی کمتر از ۱۰۰ روز دیگر.

تیم کوک سال گذشته در مصاحبه اش با «چارلی رز» در برنامه «۶۰ دقیقه» گفت: «زمانی که ما عرضه یک محصول را آغاز کنیم، همان موقع در حال کار بر روی نسل بعدی، و نسل بعدی اش هستیم!»

از چنین گفته ای به راحتی می توان استنباط کرد که زنجیره تامین کننده قطعات و اسمبل کنندگان آیفون هم از تغییرات آن مطلع گشته و باید خود را برای تغییرات پیش رو آماده سازند. ساختن نسل های بعدی نمایشگر، دوربین، سنسورهای حرکتی، پردازنده، حافظه فلش، باتری و سایر اجزا به آن راحتی که تصور می کنید صورت نمی گیرد.

باید دید اپل در سال ۲۰۱۷، چرخه بروز رسانی S-مانند را در هم خواهد شکست یا خیر. هر چه نباشد، سال آینده تولد ده سالگی آیفون است و نمی توان صرفا انتظار یک S را داشت. سال بعد، زمانی بسیار مطلوب برای ایجاد یک تغییر بنیادین و بزرگ برای آیفون است و شاید اپل به همین دلیل تصمیم ندارد امسال این تلفن هوشمند را با تغییرات بزرگی رو به رو نماید. نامگذاری آیفون ۲۰۱۷ هم در نوع خود جالب توجه خواهد بود؛ شاید آیفون ۸، شاید آیفون X و شاید هم تیم کوک بخواهد آن را «The New iPhone» خطاب کند.

تصورش را بکنید: نمایشگری با حداقل حاشیه در اطراف، که به پنل OLED مجهز شده و سنسور اثر انگشت آن نیز زیر نمایشگر قرار گرفته. دوربین ۲۰ مگاپیکسلی iSight که به زوم اپتیکال ۵ برابر مجهز شده، با چیپست قدرتمند A11، مشغول اجرای iOS 11 است، در حالی که بدنه اش به طور کامل از شیشه ساخته شده. کدام کاربر آیفون چنین موبایلی نخواهد خواست؟