تور مجازی عکاسی ۳۶۰ درجه پانوراما

تور مجازی عکاسی ۳۶۰ درجه پانوراما

۳۶۰ Degree Panoramic Photography Service

خدمات عکاسی ۳۶۰ درجه پانوراما

معرفی سرویس (Service Introduction)

پانوراما به منظره ای گفته می شود که زاویه ی دیدی گسترده داشته باشد و عکاسی پانوراما تکنیکی شناخته شده در عکاسی است که می توانید عکس یک محیط یا منظره وسیع را در قلب آن و بدون اینکه خیلی از سوژه مورد نظر فاصله ، بگیرید ،داشته باشد. مثلا شما در عکس پانوراما می توانید تصویر شرق تا غرب منظره یک شهر را مشاهده کنید. عکس های پانوراما را می توانید به صورت افقی، عمودی یا ۳۶۰ درجه بیاندازید. عکس های پانوراما را در فارسی ، سراسرنما هم می گویند.

عکاسی ۳۶۰ درجه (عکاسی پانوراما) در وب تجربه ای تعاملی به کاربر می دهد که بیننده با آزادی کامل و با حرکت ۳۶۰ درجه در محورهای عمودی، افقی و یا حتی مورب، می تواند منظره اطراف را با حرکت ماوس ، مانند چرخاندن سر ببیند. مناظری که قابلیت بزرگ‏نمایی و کوچک‏نمایی نیز دارند.

به عبارت بهتر با عکاسی پانوراما شاهد نوعی از «واقعیت مجازی» Virtual Reality خواهیم بود که به کاربر اجازه می‏دهد روی صفحه نمایش کامپیوتر و یا موبایل و تبلت و با استفاده از نرم افزار مروگر خود ، احساس وجود و حضور در صحنه کند ، فناوری که تصویر عکاسی ‏شده را بر روی یک کره طوری مونتاژ می‏کند که بیننده در نقطه مرکزی تصویر قرار ‏گیرد و برای او این حس ایجاد می‏شود که هم اکنون در میان منظره و در آن محیط قرار گرفته است.

کاربرد در طراحی وب (Usage in Web Design)

در وب سایت های مکانمند مربوط به معرفی یک اثر تاریخی ، یک میراث ملی ، یک بنای یادبود ، یک ساختمان نماد و یا یک مقصد گردشگری برای دادن ذهنیت نسبت به جذابیت بصری و امکانات محیطی و ترغیب بازدیدکننده آنلاین به حضور فیزیکی و بازدید واقعی

نمونه:تور مجازی اثر تاریخی خانه طباطبایی ها در کاشان

در سایت های معرفی یک زیستگاه طبیعی ، یک روستای زیبا ، یک نمای شهری ، یک پارک طبیعی ، یک تفریحگاه عمومی ، یک دهکده تفریحی ، یک منطقه توریستی ، یک غار طبیعی

نمونه:تور مجازی روستای ابیانه

در سایت های دانشگاهی و مجتمع های آموزش عالی برای نمایش سالن های همایش و اجتماعات ، فضاهای سبز ، سردر و محوطه و میادین دانشگاه ، ساختمان های اداری و دانشکده ها ، مسجد و رستوران و خوابگاه دانشگاه جهت ترغیب دانشجوی راه دور به انتخاب این دانشگاه برای ادامه تحصیل

نمونه:تور مجازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند

در سایت های هتل ها و رستوران ها و مهمانسراها و اقامتگاه ها و فست فودی ها و سالن های عقد و تالارهای عروسی و برگزاری مراسم های رسمی جهت معرفی دکوراسیون و زیبایی های محیطی و تزیینات داخلی و مجلل بودن و امکانات و کلاس محیط برای جذب بهتر مشتری

نمونه:تور مجازی هتل ستارگان شیراز

در سایت های اماکن عمومی شهری نظیر موزه ها ، کاخ ها ، کتابخانه ها ، فرهنگسراها ، نمایشگاه ها ، قبرستان ها ، آرامستان ها ، سینما ها ، سالن های تاتر ، سالن های کنسرت و برج ها ، شهربازی و پارک های اسباب بازی جهت معرفی دکوراسیون و امکانات و دیدنی ها برای جذب بازدیدکننده بیشتر

نمونه:تور مجازی موزه بانک ملی ایران

در ورزشگاه ها ، سالن های ورزشی ، سالن های بدنسازی ، محوطه های چمن و زمین های ورزشی و استخرهای شنا و پارک های آبی برای نمایش وسعت و تجهیزات و ترغیب مخاطب به خرید بلیط ، ثبت نام و دریافت اشتراک

نمونه:تور مجازی مجموعه ورزشی انقلاب

در وب سایت های معرفی اماکن مقدسه ، مشاهد شریفه ، زیارتگاه ها و امامزاده ها ، مقابر بزرگان و آرامگاه مفاخر و مساجد و تکیه جات برای نمایش وسعت و تزیینات و رواق ها و چشم اندازها و ترغیب مخاطب به سفر زیارتی

نمونه:تور مجازی حرم امام رضا (علیه السلام)

در سایت های معرفی آموزشگاه و مدرسه و دبستان و دبیرستان و پیش دانشگاهی و موسسات آموزشی برگزارکننده کلاس های فوق برنامه و هنری و کودکستان ها و پیش دبستانی ها و مهدکودک ها و اردوگاه های دانش آموزی و شهرک های آزمایش و آموزشی برای نمایش امکانات داخلی ، محوطه ها و فضاسازی ها جهت ترغیب اولیا به ثبت نام فرزندان دلبندشان

نمونه:تور مجازی مجتمع فرهنگی آموزشی سوده

در سایت های معرفی سرویس های حمل و نقل و وسایل نقلیه لوکس مانند شرکت های هواپیمایی ، معرفی تورهای مسافرتی ، فرودگاه ها ، شرکت های مسافربری ریلی و صاحبان قطار ، صاحبان کشتی و کشتی های لوکس مسافرتی و گردشگری ، اسکله ها

نمونه: تور مجازی کشتی تفریحی اوستا

در سایت های مربوط به شرکت های ساختمانی و معماری و شرکت های فنی مهندسی برای نمایش مراحل پروژه ، تمکیل سازه و پیشرفت کار به مخاطبین و صاحبان پروژه از راه دور

نمونه:تور مجازی پروژه شهر رویایی پدیده شاندیز در مشهد

در سایت های دولت و اداری و سازمانی مثل شهرداری ها ، فرمانداری ها ، استانداری ها و سایت های شرکت های خصوصی برای معرفی دفاتر ، ساختمان های اداری ، راهروها و طبقات ، راه های منتهی به دفتر ، جای پارک خودروها و … برای راهنمایی مراجعینی که قصد مراجعه حضوری دارند.

نمونه:تور مجازی شرکت بن یاخته های رویان

در سایت های شرکتی و برندها برای نمایش همایش ها ، کنفرانس ها و جشنواره ها و گردهمایی هایی که برگزار کرده اند ، غرفه آرایی و حضورشان در نمایشگاه های داخلی و بین المللی جهت نمایش اعتبار و قدمت و افتخارات

نمونه:تور مجازی غرفه همراه اول در نمایشگاه الکامپ

در سایت های فروشگاه های معتبر و برند و نمایشگاه های اتوموبیل و هایپرمارکت ها و مراکز خرید ، فروشگاه های زنجیره ای برای نمایش گستردگی ، فضاسازی و دکوراسیون و اعتبار

نمونه:تور مجازی شرکت پرشیا خودرو نمایندگی BMW در ایران

در سایت های بیمارستان ها و مراکز درمانی و پزشکی و آزمایشگاهی جهت معرفی وسعت و تجهیزات و امکانات به هدف جذب بیمار و گردشگر سلامتی

نمونه:تور مجازی بیمارستان روزبه

انواع عکاسی پانورا (Types of Panoramic Photography)

عکسهای پانوراما ۳۶۰ درجه کروی :

نوع پیشرفته تری نسبت به ۳۶۰ استوانه ای هستند که نه تنها تمام دید اطراف شما را ضبط میکنند بلکه دیدهایی از بالا و پایین میدان دید شما ارائه می کنند به نحوی که آسمان و زمین یا سقف و کف هم پیداست بدون ردی از عکاس و تجهیزات عکسبرداری او. خلق چنین تصاویری هم دوربین و تجهیزات و هم نرم افزارهای پانورامای حرفه ای لازم دارد.

عکاسی پانوراما هلی شات یا عکاسی ۳۶۰ درجه با هلی کوپتر :

روشی است که در آن با استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته عکسبرداری ۳۶۰ درجه با هلی کوپتر، و استفاده از لنزهای مناسب عکاسی در ارتفاع های بالا، تصاویری منحصر بفرد از مناظر وسیع بدست داده شود و خصوصا در مواردی که عکسبرداری از روی زمین باعث ایجاد محدودیت در چشم انداز تصویر می شود مناسب است.

فیلمبرداری پانوراما ۳۶۰ درجه ویدیویی :

که در این روش با دوربین مخصوصی که توانایی عکسبرداری لحظه ای در همه جهات را دارد از حرکت دوربین در یک مسیر ، فیلمی ضبط می شود که هنگام نمایش روی وب ، حالت پانوراما دارد. یعنی مخاطب می تواند ضمن دیدن فیلم ، سر بچرخاند و منظره ای به جز منظره پیش فرض را در همان ویدیو مشاهده کند.

مزایای ارزش افزوده (Value Added Benefits)

  • قابلیت تعریف جهت ها و نماهایی به صورت آیکون و منو در تور مجازی (چهار طرف اصلی، بزرگنمایی، قبل و بعد، شروع دوباره، کنترل بزرگنمایی، کنترل صدا، کنترل سرعت چرخش نمای ۳۶۰)
  • قابلیت تعریف نقشه در تور مجازی و نقطه گذاری در نقشه (MAP HOTSPOT)
  • لینک از روی نقاط نقشه به عکس های چرخشی ۳۶۰ درجه
  • قابلیت حالت تعریف رادار جهت مشخص کردن جهت حرکت بر روی نقشه و عکس ۳۶۰ درجه
  • قابلیت کلیک خور و بزرگنمایی اجزاء موجود در نمای ۳۶۰ درجه (به عنوان مثال اگر یک قاب عکس در نمای ۳۶۰ درجه داشته باشید می توانید با کلیک بر روی آن، آن را به صورت لارج فرمت مشاهده نمایید)
  • قابلیت نمایش آنلاین GOOGLE MAP نمای ۳۶۰ درجه بدون نیاز به نرم افزار GOOLE EARTH ,وهمچنین مشاهده مشخصات کامل ماهواره ای نمای ۳۶۰ درجه
  • قابلیت اضافه کردن متن و … به نماهای ۳۶۰ درجه در تور مجازی
  • قابلیت زنده کردن اشیا محیط مانند فعال کردن یک آکواریوم در نمای ۳۶۰ درجه به صورت کاملا طبیعی یا نمایش یک فیلم در داخل تلویزیون
  • حقیقی کردن نما با استفاده از افکت های زنده مانند اشعه آفتاب و نور چراغ ها، باران ، برف و …
  • برقراری اسپات در نمای ها و تور مجازی
  • تنظیم و تدوین صدا در نمای ۳۶۰ درجه و پخش صدای واقعی هر محیط در نمای ۳۶۰ درجه آن (به عنوان مثال صدای آبشار در نمای ۳۶۰ درجه آبشار)
  • قابلیت تغییر صدا(بلند یا کم شدن) اجزای محیط نسبت به حرکت کاربر در نمای ۳۶۰ درجه
  • علاوه بر اینکه می توان با بدست دادن این نماهای ۳۶۰ روی وب سایت دیدی فیزیکی و واقعی از محیط و امکاناتش بدست داد همین تصوایر می تواند در تهیه موارد زیر به کار گرفته شود : 
    • ارائه خروجی کار بصورت سی دی یا دی وی دی مالتی مدیا با فرمت AUTO RUN بدون نیاز به نرم افزار خاصی در تمامی سیستم عامل ها و ویندوزها
    • ارائه نسخه برنامه موبایل بصورت اپلیکیشن اندروید و IOS به عنوان یک کاتالوگ پویا قابل نصب روی انواع موبایل و تبلت
    • امکان ثبت همین نماها ی ۳۶۰ درجه در نسخه بین المللی GOOGLE EARTH و ماندگار شدن و قابل دسترس شدن برای همه مردم دنیا و برای همیشه

ملاک تعرفه ها (Price Parameters)

گرچه شرکت های مختلف و تیم ها یا حتی افراد متخصص اینکار ، قیمت هایی متفاوت دارند و کمتر کسی به صورت شفاف لیست قیمتی پارامتریک را روی وب سایت خود منتشر کرده اما ملاک های زیر در تعیین قیمت نهایی و هزینه انجام پروژه های تور مجازی ، فارغ از اینکه مجری کیست ، موثرند :

  • تعداد نقاط : برای بدست دادن  تصویری کامل در ذهن مخاطب از مکان مورد نظر لازم است از چند نقطه عکسبرداری شود؟ از آنجا که فرایند عکسبرداری از هر نقطه مدتی زمان به طول می انجامد و بعد از عکسبرداری ، فرایندی پردازشی بر روی عکس های خام بایست صورت بگیرد. طبعا عکسبرداری از ۴۰ نقطه ، دو برابر عکسبرداری از ۲۰ نقطه هزینه خواهد داشت.
  • نوع عکسبرداری : عکسبرداری ۳۶۰ کروی می خواهید یا عکسبرداری پانورامای هوایی و یا فیلمبرداری ۳۶۰؟ از آنجا که هر یک از این انواع نیازمند تجهیزات و تیم متخصص و مدت زمان متفاوت برای هر نقطه است ، لذا نوع پروژه در مبلغ پروژه موثر خواهد بود.
  • کیفیت عکسبرداری : روی تصاویر نهایی تور مجازی تا چه حد زوم و دقت و کیفیت تصویر می خواهید؟ از آنجا که عکسبرداری با کیفیت فوق العاده بالا نیازمند تجهیزات و مدت زمان متفاوت است ، لذا در قیمت عکاسی ۳۶۰ موثر خواهد بود.
  • مکان پروژه : آیا برای انجام پروژه تور مجازی شما لازم است تیم متخصص شرکت عامل به شهر با منطقه ای خاص سفر کنند؟ از آنجا که در یک روز کاری بسته به نوع پروژه و کیفیت درخواستی و تجهیزات ، تعداد محدودی نقطه را می توان عکسبرداری کرد لذا محل پروژه ، آیا اسکان شبانه لازم می شود یا خیر و هزینه های حمل و نقل و اسکان و غذا و … در هزینه نهایی ساخت تور مجازی موثر خواهد بود.
  • امکانات نهایی درخواستی : آیا در تور مجازی نهایی ، پلان نقشه هم می خواهید؟ آیا افکت نور خورشید طبیعی هم می خواهید؟ آیا میکس صدا هم می خواهید؟ بسته به امکانات ارزش افزوده ای که روی تور مجازی نهایی خود خواهید خواست مدت زمان و هزینه آماده سازی تور مجازی تغییر خواهد کرد.

معرفی ابزارها (Tools Introduction)

  • نرم افزار دسکتاپ : 
    • نرم افزار ساخت تصاویر پانوراما Panorama Maker 6.0.0.94
    • نرم افزار ساخت عکس های پانوراما، PTGui Pro 9.1
    • ساخت تصاویر پانوراما ArcSoft Panorama Maker 6.0.0.94 –
  • اپ موبایل : 
    • اپلیکیشن پانوراما Cycloramic PRO 360 Panorama اندروید
    • برنامه برای عکاسی پانوراما در اندروید Photaf Panorama Pro 3.2.7

منابع بیشتر (More Resources)

  • سایت های آموزشی : 
    • آموزش عکاسی پانوراما توسط آرنود فریش به زبان انگلیسی و فرانسه
    • آموزش عکاسی ۳۶۰ درجه توسط میلو به زبان انگلیسی
  • ساختن آنلاین تصاویر پانوراما : 
    •  https://www.dermandar.com
    •  http://www.clevr.com/