طراحی سایت | طراحی وب سایت

راهنمای انتخاب و خرید قالب پرستاشاپ و وردپرس

در جلسه اول آموزش راهنمای انتخاب و خرید قالب شما را با مفاهیم کلی و موضوعات عمومی انتخاب قالب مناسب آشنا ساختیم. در این جلسه تمرکز آموزش بر روی شناخت قالب و مسائل مهم در زمان بررسی کیفی قالب هاست. در انتهای این دوره باید بتوانید بدون نگرانی و بدون اشتباه، قالب مناسب وب سایت یا فروشگاه خود را خریداری نمایید.

 

طراحی اختصاصی یا ویرایشی بودن قالب ها

مسئله اصلی بسیاری از قالب هایی که در عمل مشکلاتی دارند این است که قالب در واقع همان قالب دیفالت اسکریپت است که با ویرایش استایل های قالب دیفالت و ایجاد یک ظاهر جدید و متفاوت و در بسیاری از موارد با اضافه کردن یکی دو ماژول جدید برای خالی نبودن سایت، قالب جدیدی ایجاد شده و برای فروش عمومی قرار گرفته است.

آیا قالب هایی که به این سبک آماده می شوند برای خرید مناسب هستند؟

پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است و در هر مورد باید جداگانه قضاوت شود که آیا قالب، قالب خوبی است یا خیر. در میان طراحان ایرانی و طراحان خارجی موارد متعددی مشاهده شده که قالب های نسبتاً خوبی به این روش ایجاد کرده اند و طبیعتاً می توان برای خرید چنین قالب هایی اقدام نمود و استفاده کرد. اما در یک قاعده کلی اگر به کیفیت کار طراح قالب آشنایی و اعتماد کافی ندارید و به خصوص نگران مسئله پشتیبانی از قالبی که می خرید هستید، از خرید قالب هایی که به این شیوه طراحی و آماده فروش شده اند خودداری نمایید.

چه تفاوتی میان قالب های طراحی اختصاصی و قالب های ویرایش شده است؟

در پاسخ به این پرسش ابتدا باید فلسفه وجود قالب دیفالت بر روی اسکریپت را دانست. هر اسکریپت عمومی و اپن سورس با یک قالب پیش فرض ساده ارائه می شود. این قالب به دلیل سادگی بیش از حد برای استفاده عملی توسط کاربران توصیه نمی شود اما برای توسعه دهندگان و دولوپرهای طراح قالب به عنوان یک الگو از طراحی قالب برای آن اسکریپت بسیار ضروری و حیاتی است.

ظاهر ساده قالب های دیفالت به دلیل کم اهمیت بودن استفاده از آن قالب برای کاربر نهایی اسکریپت است. طراحان اسکریپت قالب دیفالت را برای کاربر استفاده کننده نهایی منتشر نمی کنند که برای ظاهر آن قالب اهمیت قائل بوده و استایل های حرفه ای، زیبا و جذاب طراحی نمایند. همچنین به همین دلیل همراه قالب های دیفالت هیچ ماژول اضافی کاربردی و مفیدی نیست! هدف از ارائه قالب دیفالت استفاده کننده نهایی اسکریپت نبوده که برای وی ماژول های اضافی حرفه ای طراحی کرده و قرار دهند!

پس در یک جمع بندی ساده می توان دریافت که قالب هایی که ویرایشی از استایل های قالب دیفالت هستند، در واقع تکمیل کننده کار توسعه دهندگان اصلی اسکریپت بوده اند و برای قالبی که ظاهر مناسبی نداشته با ویرایش فایل های CSS ظاهر مناسب طراحی کرده اند و همانطور که گفتیم غالباً ماژول های مفیدی هم اضافه نموده تا قالب بیش از اندازه ساده و ابتدایی نباشد و بتواند برای خریداران جذابیت ایجاد نماید.

مسئله دوم، تکنولوژی های برنامه نویسی و سطح کیفی کار است. کمپانی های بزرگ معمولاً با طراحی یک فریمورک اختصاصی و استفاده از ماژول های حرفه ای تولید شده توسط خود، قالب هایی بسیار حرفه ای و پیشرفته طراحی و ارائه می نمایند. در چنین قالب هایی استفاده از متدهای برنامه نویسی جدید با رعایت اصول سئو و رعایت اصول علمی طراحی UI و UX جزو لاینفک پروژه آماده سازی قالب است.

در نتیجه با آنکه در این زمینه نیز استثنائاتی به چشم می خورد، اما اگر قالبی می خواهید که با بالاترین سطح کیفی طراحی شده باشد و بیشترین تعداد ماژول و امکانات پیشرفته را همراه خود داشته باشد و نیز در هنگام طراحی آن به اصول سئو و اصول علمی و روان شناختی طراحی وب روز دنیا توجه شده باشد، همواره به دنبال تازه ترین قالب های کمپانی های برجسته جهانی باشید.

 


چرا وجود ماژول های همراه قالب مهم است؟

میزان اهمیت موضوع ماژول های همراه قالب بیش از هر چیز به جنس اسکریپت سایت یا فروشگاه شما وابسته است. در وردپرس طراحان قالب به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول قالب هایی طراحی می کنند که در آنها معمولاً ماژول های زیادی استفاده نشده است. در صورت وجود ماژول در قالب های چنین طراحانی، معمولاً ماژول ها رایگان بوده و از مخزن وردپرس برای دانلود آخرین نسخه آن در زمان نصب قالب استفاده می شود.

دسته دوم طراحانی هستند که سطح باکیفیت تری از قالب ها را تولید می کنند و در محصولات خود از افزونه ها و پلاگین های اختصاصی خود استفاده می نمایند. کمپانی های بزرگ و مشهور طراحی قالب وردپرس همگی در این دسته قرار می گیرند.

 

 

و دسته سوم طراحانی هستند که اساس قالب های خود را بر پایه یک افزونه صفحه ساز یا پیج بولدر (Page Builder) مانند visual composer استفاده می نمایند. این سبک طراحی سبک جدیدی است که در آن انتخاب چیدمان و قرارگیری اجزای سایت از دست طراح بیرون آمده و به دست مدیر سایت سپرده می شود! مدیر سایت مجبور نیست ظاهری که طراح قالب در نظر گرفته است را بپذیرد چرا که با آسانی چند کلیک و قرار دادن اجزای جدید در مکان های جدید می تواند بی نهایت ظاهر متفاوت برای سایت خود ایجاد نماید.

 

بیش از یک سال است که در اغلب قالب های وردپرسی که در تم فارست برای فروش قرار داده می شوند از ماژول پیج بولدر ویژوال کامپرسور استفاده شده است و همانطور که پیش از این گفتیم، تم فارست فروشگاهی است که دولوپرها و طراحان قالب از سراسر جهان قالب های خود را بر روی آن برای فروش قرار می دهند. پس می توان نتیجه گرفت که بیش از یکسال است که طراحی قالب های وردپرس در جهان به سمت و سوی طراحی با استفاده از افزونه های پیج بولدر در حال کوچ است.

 


اهمیت و ضرورت ماژول های همراه قالب پرستاشاپ

بر خلاف وردپرس، در پرستاشاپ اوضاع استفاده از ماژول در طراحی قالب وارونه است. برای وردپرس گفتیم حتی طراحان قالبی را خواهید یافت که قالب های کامل و پر امکاناتی را بدون هیچ افزونه جانبی می توانند طراحی کنند و برخی دیگر از افزونه های پیج بولدر یا افزونه های شرکتی خودشان استفاده می نمایند. اما طراحی قالب پرستاشاپ کاملاً مبتنی بر ماژول بوده و تقریباً می توان گفت هر آنچه که بر روی یک قالب پرستاشاپی می بینید، از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی ماژول تشکیل شده است.

 

می خواهیم از ساختار قالب های پرستاشاپ برایتان ذهنیت سازی کنیم. یک تخته سفید را در ذهن خود مجسم کنید. یک ماژیک بردارید و بر روی تخته سفید خود اجزای یک قالب را بطور دقیق ترسیم کنید. بخش های مختلف هدر، اسلایدر صفحه خانگی، ترتیب چیدمان اجزای مختلف صفحه خانگی سایت، هر آنچه که در ستون های سایدبار باید قرار گیرد و در نهایت بخش های مختلف فوتر فروشگاه. حالا هر چیزی که ترسیم کرده اید تبدیل به یک ماژول می شود و از بهم پیوستن و در کنار هم قرار کردن تک تک این ماژول ها، قالب فروشگاه پرستاشاپی شما شکل می گیرد.

 

اگر تمام ماژول های یک قالب پرستاشاپی را غیر فعال کنید، از قالب زیبای فروشگاه شما چیزی جز یک صفحه سفید خالی باقی نمی ماند! حال زمان طرح این پرسش است که میزان اهمیت ماژول های همراه قالب های پرستاشاپ چقدر است؟ مسلماً خواهید گفت بسیار زیاد!

 

قالب های پرستاشاپ حرفه ای از روی ماژول های حرفه ای که همراه خود دارند شناخته می شوند. به هر میزان که یک قالب از ماژول های حرفه ای بیشتری برخوردار باشد، نه تنها ظاهر مدرن تر و حرفه ای تری خواهد داشت، بلکه ابزار مناسب تری برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در دستان شما خواهد بود!

حضور ماژول های حرفه ای بر روی قالب پرستاشاپ مزیت دیگری نیز به شمار می آید. با ذهنیتی که حال نسبت به قالب های پرستاشاپی دارید می توانید دریابید که برای اجرای نیازها و خواسته های خود بر روی فروشگاه خود، تا چه اندازه محتاج وجود ماژول ها و افزونه های بیشتر هستید. اگر قالبی که تهیه می کنید از ماژول های حرفه ای برخوردار نباشد، بعداً باید جداگانه هزینه خریداری افزونه های اضافی را بپردازید.

یکی از مباحثی که در باب قالب های طراحی اختصاصی و قالب های ویرایش شده قالب دیفالت مطرح کردیم، عدم وجود ماژول های حرفه ای مناسب بر روی قالب هایی است که از ویرایش قالب ساده دیفالت به وجود آمده اند! در مبحث پیشین توصیه کردیم قالب هایی را تهیه کنید که از پایه طراحی شده باشند و افزونه های بیشتری را همراه خود داشته باشند. در اینجا نیز به چرایی این پیشنهاد اشاره شد.

 


قالبی بخرید که کاربر پسند و مناسب نیازتان باشد

در ابتدای این سری مقالات آموزشی به مسئله انتخاب قالب صرفاً برحسب سلیقه بدون دلایل منطقی و پشیمانی زودهنگام پس از نصب آن اشاره کردیم. اشتباه رایجی که بسیاری از کاربران مترکب شده که در نتیجه آن پول و زمان خود را هدر می دهند و پس از مدت کوتاهی باید دوباره به دنبال قالب مناسب جدید بگردند!

یکی از معیارهایی که باید در هنگام خرید قالب به آن توجه نمود، مسئله سلیقه و انتظار کاربران سایت است که ممکن است بطور کامل با سلیقه شخصی شما در تضاد باشید. به عبارت دیگر قالبی که شما برای سایت خود مناسب می دانید ممکن است از دید اکثریت کاربران سایت شما مناسب نبوده و با به روز رسانی قالب سایت بجای آنکه وب سایت شما پیشرفت کرده و کاربران بیشتری را جذب نماید، برعکس بر تعداد کاربران ناراضی که سایت را غیر حرفه ای می دانند بیفزاید.

 

 

مسئله مهم بعدی کاربر پسندی وب سایت شماست. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به پیگیری تغییرات سایت های بزرگ کشور علاقمندید حتماً می دانید که وب سایت بزرگ دیجی کالا در دو سال گذشته بطور میانگین تقریباً هر ۶ ماه یکبار قالب وب سایت خود تغییر اساسی داده است و در این سیر تغییر و تحولات آن چیزی که بیش از هر چیزی بارز است، مسئله کاربر پسندی قالب های جدیدتر است.

 

قالب های قبلی دیجی کالا به حدی جذاب و پیشرفته بود که با تغییر آن به یک قالب ساده تر، تعداد بسیار زیادی از وبمستران بر این اعتقاد بودند که دیجی کالا با ساده تر کردن قالب خود مرتکب اشتباه شده است. اما چرا وب سایتی که از یک قالب بسیار زیبا و پیشرفته استفاده می کند، ظرف ۶ ماه تصمیم بگیرد قالب ساده تری را جایگزین قالب حرفه ای قبلی خود سازد؟

 

مسلماً پاسخ را می توان تنها در کاربر پسندی دانست. مجموعه دیجی کالا در چند مرحله اقدام به ساده و ساده تر کردن قالب وب سایت خود نمود زیرا پی به این نکته برده بود که کاربران فروشگاهش وبمستران حرفه ای دنیای مجازی نیستند که از پیچیدگی های سخت نسخه اول قالب سر در بیاورند و از تمام امکانات سایت استفاده کنند.

اما اگر شما وب سایتی دارید که به کاربران سطح بالاتر و حرفه ای تری خدمات عرضه می کنید، آیا سادگی در قالب برای شما هم یک ارزش تلقی می شود؟ آیا ویژگی ها و امکانات بیشتر را همیشه باید فدای سادگی کرد؟ مسلماً خیر. مدیر هر سایت و هر فروشگاهی باید با توجه به نوع مخاطبان مجموعه تحت مدیریت خود اقدام به تهیه مناسب ترین قالب برای وب سایت خود نماید.

 

اگر فروشگاهی دارید که موضوعات متفاوتی از محصولات را در آن به فروش می رسانید، قالب های ساده و کوچکی که تنها یکی دو ردیف محصول را نمایش می دهند به هیچ وجه مناسب شما نخواهد بود چرا که محصولات متفاوت فروشگاه شما بدون هیچ دسته بندی و نظم و ترتیبی باید در یک فضای محدود نمایش داده شوند که از دید مخاطب سایت، فروشگاه شما بهم ریخته و نامرتب خواهد بود.

شما در چنین شرایطی به قالبی نیاز خواهید داشت که ردیف ردیف محصولات متفاوت هر شاخه را بصورت جداگانه و دسته بندی شده نمایش دهد. و برعکس. چنین قالب های ردیف بندی شده ای برای فروشگاهی با محصولات اندک و تنوع موضوعی پایین اصلاً مناسب نخواهد بود.

همواره معیار اول انتخاب قالب را کاربران سایت خود قرار داده و بعد از میان گزینه هابهترین گزینه ای که با سلیقه شما سازگار تر است را انتخاب نمایید. به عبارت دیگر تصمیمی بگیرید که با سلیقه شما متناسب و همسو بوده و در عین حال، دلایل منطقی نیز تصمیم گیری و انتخاب نهایی شما را تأیید نمایند.

 


قالب را از روی دمو نخرید!

اشتباه رایجی که در میان بسیاری از وبمستران کم تجربه اتفاق می افتد این است که بجای توجه به طرح اصلی و چارچوب قالب، به مطالب دموی قالب و یا تصاویر محصولات دموی قالب در زمان خرید قالب توجه می کنند. اما زمانی که قالب را خریداری کرده و بر روی سایت خود نصب می نمایند، در می یابند که آن قالب با مطالب وب سایت شان یا با محصولات فروشگاه شان منطبق و مناسب نیست و زیبایی ظاهر دمو را ندارد.

و برعکس بارها دیده شده وبمسترهای کم تجربه بهترین گزینه های ممکن را صرفاً به این دلیل که مطالب یا تصاویر محصولات دمو با موضوعی که مد نظرشان است متفاوت است، آن قالب را از لیست گزینه های موجود خط می زنند!

 

به عنوان مثال، کاربری که قصد فروش محصولات آشپزخانه در فروشگاه خود دارد، وارد یک قالب فروشگاهی حرفه ای شده که از همه نظر مناسب فعالیت اوست اما در دموی آن قالب طراح قالب از تصاویر محصولات تکنولوژیکی نظیر موبایل و تبلت و لپ تاپ برای تصاویر محصولات و بنرها و اسلایدر روی سایت استفاده کرده است! تنها به این دلیل که قالب با دموی موبایل و تبلت ایجاد شده آن کاربر بهترین گزینه موجود را کنار می گذارد!

 

متأسفانه این اشتباه به حد باور نکردنی رایج است! وبمستران گرامی در هنگام جستجو به دنبال قالب مناسب سایت یا فروشگاه خود، باید به دموی قالب مورد نظر وارد شده و کل موضوع تصاویر محصولات، مطالب، بنرها و اسلایدر آن دمو را از ذهن خود خارج نموده و تصاویر و بنرها و اسلایدر سایت خود را بجای آنها تصور کنند.

 

آیا اگر بجای محصولات تکنولوژیک از محصولات لوازم آشپزخانه بجای تصاویر محصولات و اسلایدر و بنرهای آن دمو استفاده شود، آن قالب زیبا و مناسب کار شما خواهد بود؟ آیا سایز نمایش تصاویر محصولات مناسب نمایش محصولات شما خواهد بود؟ (به عنوان نمونه فروشگاه های لباس به سایز تصاویر بزرگ برای محصولات نیازمندید تا تصویر کامل و نسبتاً بزرگ و قابل رؤیتی را از مانکن و آن لباس به کاربران سایت خود نمایش دهند).

 

آیا اگر مطالب وب سایت شما جای مطالب دموی قالب قرار داده شوند، آن قالب مناسب سایت شما هست؟ اگر بتوانید در ذهن خود قالب مورد نظر را با مطالب یا محصولات سایت خود مجسم کنید، بطور قطع و یقین می توانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. اما اگر گزینه های زیادی را رد کرده اید و در آخر قالبی را خریده اید که دموی آن هم موضوع با سایت شما بوده و تنها دلیل انتخاب شما همین بوده است، با درصد بالایی از اطمینان می توان گفت شما مرتکب اشتباه بزرگی در خرید خود شده اید و قالبی که انتخاب کرده اید بهترین گزینه ممکن برای شما نبوده است.

 


استفاده بدون حد و مرز افکت های CSS در طراحی قالب

تفاوت میان سبک طراحی قالب ایرانی و سبک های طراحی قالب جهانی به اندازه ای واضح و آشکار است که تقریباً هر شخصی بدون نیاز به دانش یا تخصص خاصی قادر به تشخیص ایرانی بودن طراح یک قالب است. دلیل اصلی چنین اختلاف فاحشی، استفاده بی رویه و بدون حد و مرز افکت های CSS متحرک در سبک طراحی قالب ایرانی است.

متأسفانه به دلیل آنکه بسیاری از افرادی که در ایران مشغول کدنویسی و طراحی قالب هستند هیچ نوع دانش تخصصی خاصی در این ارتباط نداشته و صرفاً برنامه نویس های تجربی هستند، بدون اطلاع از اصول علمی طراحی UI اقدام به استفاده از افکت های متحرک برای زیباسازی می کنند.

 

اگر برای وب سایتی که در واقع وبلاگ شخصی شماست دنبال قالب مناسب هستید و یا اگر سایتی محتوی محور نظیر سایت تفحری، خبری و دانلود دارید، شاید استفاده زیاد از افکت های نمایشی CSS برای شما خیلی مشکل ساز نباشد (هرچند برای شما هم باعث کم شدن وجهه و ارزش سایت در دید بازدیدکنندگان خواهد شد). اما اگر وب سایت شما یک وب سایت شرکتی یا به ویژه یک وب سایت تجاری نظیر فروشگاه اینترنتی است، زیاده روی در استفاده از افکت های متحرک برای شما سمی مهلک خواهد بود.

 

دلیل اول این موضوع آن است که کاربران وب سایت های شرکتی یا تجاری برای گذران وقت به آن سایت ها نیامده اند! اساساً جذب بازدیدکننده و کاربر به وب سایت های تجاری بازرگانی بسیار سخت تر از موضوعات دیگر است و چنین کاربرانی را نباید به راحتی از دست داد یا آنکه نباید شرایط طوری رقم بخورد که آن کاربر مجموعه ما را ضعیف و غیر حرفه ای قلمداد کند و از ارائه سفارش به ما یا خرید کالا و محصولات ما سر باز بزند.

پیش از آنکه کاربر محتوای سایت ما را ببیند و بخواند و از ما در نظر خود ذهنیت ایجاد کند، قالب سایت ما را خواهد دید و میزان حرفه ای، شکیل و رسمی بودن قالب می تواند پایه گذار مثبت یا منفی بودن اولین ذهنیت ایجاد شده در کاربر باشد.

دلیل دوم آنکه محتوای وب سایت های تجاری بازرگانی معمولاً با دقت فراوان نوشته می شوند و نیاز به همین دقت در کاربری دارند که آن مطالب را می خواند. در یک سایت شرکتی که خدمات خود را توضیح داده است و یا در یک فروشگاه اینترنتی که برای محصولات خود متن تبلیغاتی نوشته است، تمام هدف مدیر سایت آن بوده که بازدیدکنندگان سایت با شروع به مطالعه مطلب تبلیغاتی نوشته شده، اعتمادشان نسبت به آن محصول یا آن خدمات جلب شده، ویژگی های مورد نظر جذاب جلوه کرده و ترغیب به خرید و ثبت سفارش شوند (تکنیک های نوشتن متن تبلیغاتی حرفه ای).

 

اما شرایطی را تصور کنید که کاربر به یک فروشگاه اینترنتی جذب شده (مرحله سخت یک کسب و کار اینترنتی) و از روی نیاز و یا از روی تیترهای تبلیغاتی حرفه ای، مجذوب مطالعه متن تبلیغاتی یک محصول یا خدمات ماست. در این حین زمانی که مرورگر خود را اسکرول می کند تا ادامه متن را مطالعه کند، سبد خرید فروشگاه بصورت شناور و معلق در گوشه سایت کاربر را تعقیب می‌کند!

 

از طرف دیگر هر زمان که کاربر ماوس خود را بر روی یکی از اجزای قالب رد می کند، در آن بخش یک افکت متحرکی اجرا می شود. از طرف دیگر اگر نشانگر ماوس را بر روی تصاویر درون متن تبلیغاتی ببرد یا از روی آن رد کند، تصویر زوم شده یا مقداری می چرخد و کج می شود و از جای خود خارج می شود (پر کاربردترین افکت های مورد علاقه طراحان ایرانی). و اگر بخواهد بر روی یک تصویر کلیک کند تا آن تصویر را در سایز بزرگ تر ببیند، بجای آنکه تصویر در تب جدید باز شود، در یک پاپ آپ صفحه سیاه باز می شود و چیزی جز عکس باز شده دیده نشده و تمام تمرکز کاربر از متنی که در حال مطالعه آن بود در همان لحظه برداشته شده و معطوف عکس باز شده می شود!

 

در نهایت تمام زحمت و هزینه جذب کاربر بازدیدکننده به سایت تجاری و نوشتن متون تبلیغاتی حرفه ای و طراحی تصاویر تبلیغاتی حرفه ای ، همگی با بسته شدن سایت توسط آن کاربر بی نتیجه مانده و به هدر می رود!

 

در یک جمع بندی اگر سایتی دارید که تمرکز کاربر بر روی محتوای اطلاعاتی درون سایت از هر چیز دیگری با ارزش تر است، تا می توانید از طراحی های بدون فکر و بدون دانش علمی و دانش روان شناختی طراحی سایت فاصله بگیرید تا کسب و کارتان و دست یابی به هدف راه اندازی وب سایت تان با شکست مواجه نشود!

 


ریسپانسیو بودن قالب سایت

معنای ریسپانسیو یعنی پاسخگو بودن که در وب به معنای واکنش گرا بودن استفاده می شود. اما واکنش به چه چیزی؟ در پاسخ باید گفت به پهنای نمایشگر و نوع مرورگری که سایت در آن اجرا شده است. یعنی اگر شما سایت خود را بر روی رایانه رو میزی خود یا تبلت یا موبایل خود اجرا کنید، نسخه خاص همان دیوایس را مشاهده خواهید کرد.

 

در واقع قالب هایی که ریسپانسیو طراحی شده اند به پهنای نمایشگر دستگاه شما واکنش مناسب نشان خواهند داد و نسخه ای از سایت را به شما نمایش می دهند که مناسب مشاهده در دستگاه شماست. اگر نسخه دسکتاپ (رایانه رومیزی) بر روی موبایل اجرا شود، سایت فشرده و کوچک شده و مجبورید برای دیدن جزئیات بر روی سایت زوم کنید. اما اگر در دیوایس همراه شما (موبایل و تبلت) نسخه مناسب اجرا شود، نه تنها با مشکل فوق مواجه نخواهید شد، بله المان های اضافی که ضرورتی به وجودشان در دیوایس های کوچک نیست نیز به انتخاب طراح سایت حذف می شوند (در واقع نمایش داده نمی شوند.)

 

گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در یک سال اخیر بر مسئله ریسپانسیو بودن قالب سایت اهمیت زیادی قائل شده اند و در الگوریتم های رتبه بندی جایگاه سایت در نتایج جستجو به موضوع ریسپانسیو بودن قالب سایت ها امتیاز قابل توجهی اختصاص داده اند. هرچند این موضوع بطور مستقیم ارتباطی به موتورهای جستجوگر ندارد، ولی با رشد روز افزون استفاده از دیوایس های همراه برای وبگردی و جستجو در وب، غول های بزرگ دنیای مجازی تصمیم گرفته اند نتایجی را به کاربران خود نمایش دهند که برای نمایش در موبایل و تبلت مناسب تر باشند. پس چه به منظور ارزش قائل شدن برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود و چه به منظور کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل، پیشنهاد می شود قالبی را خریداری نمایید که حتماً ریسپانسیو طراحی شده باشد.

 


برای سئوی قالبی که می خرید اهمیت قائل شوید

می خواهیم در آخرین مبحث در این آموزش به موضوع بسیار مهم سئو فرندلی بودن قالب سایت اشاره کنیم. در شاخه آموزش سئو آموزشگاه دی بی اس تم آموزش های زیادی منتشر شده است که دعوت می کنیم برای آشنایی با اصول علمی سئو، مطالب آموزشی روی سایت را مطالعه فرمایید.

 

 

سئو بطور کلی به دو بخش تقسیم می شود. سئوی درون سایت On Page SEO و سئوی خارج از سایت Off Page SEO که بخش مهم تر را سئوی خارج از سایت تشکیل می دهد. سئوی درون سایت به عواملی نظیر سئوی اسکریپت، ساختار لینک ها، سئوی محتوای منتشر شده بر روی سایت، سئوی قالب و … تقسیم می شود. پس در نهایت بخشی از سئوی داخلی سایت شما به قالب وب سایت شما مربوط است.

 

نقش قالب در سئوی سایت

تمام اطلاعاتی که شما بر روی سایت منتشر می کنید، در لابه‌لای کدهای قالب سایت شما نمایش داده می شوند. زمانی که موتورهای جستجوگر خزنده های خود را بر روی سایت شما ارسال می کنند تا محتوای جدید سایت شما را پیدا کرده و ایندکس نمایند، خزنده ها باید اطلاعات و محتوای جدید منتشر شده (و ویرایش شده قبلی) را از بین کدهای قالب سایت شما شناسایی، ثبت و طبقه بندی کرده و برای پردازش به الگوریتم ارسال نمایند.

 

نقش قالب در سئوی سایت این است که محتوای اطلاعاتی متشر شده بر روی سایت را آنطور که شما منتشر کرده اید و می خواهید در موتورهای جستجوگر ایندکس شود، به خزنده های موتورهای جستجوگر نمایش دهد.

 

با اهمیت ترین نکته در سئوی قالب، کیفیت طراحی و کدنویسی آن است. استفاده از آخرین نگارش زبان تحت وب HTML5 و CSS3 در طراحی قالب سایت مهم ترین توصیه در این ارتباط است. قالب هایی که با نسخه های قدیمی زبان های تحت وب طراحی شده باشند، نمی توانند به درستی محتوای اطلاعاتی سایت شما را به خزنده های موتورهای جستجوگر نشان داده و تفیک و طبقه بندی کنند.

 

موضوع مهم بعدی استفاده حداقلی از عکس در طراحی قالب است. سعی کنید قالبی بخرید که اگر تصاویر مطالب یا محصولات + بنر و اسلایدر و لوگوی سایت را از روی آن حذف کنیم، هیچ عکس دیگری باقی نماند. استفاده از عکس در طراحی قالب سالهاست منقضی شده است و به هر میزان در قالب شما از عکس های بیشتری استفاده شود، حجم سایت و تعداد ریکوئست ها (درخواست های) مرورگر به سرور برای لود کردن سایت شما افزایش می یابد در نتیجه سایت شما سنگین بوده و با تأخیر لود می شود.

در سبک طراحی فلت یا همان تخت، معمولاً از کد رنگ بجای عکس استفاده می شود. همچنین سبک طراحی فلت مزیت مدرن تر بودن ظاهری را نیز با خود به یدک می کشد. پس سعی کنید تا جای ممکن بجای سبک های تاریخ مصرف گذشته قدیمی که در آن از عکس زیاد استفاده می شد، از سبک های مدرن‌تر طراحی وب استقبال کنید.

 

موضوع مهم بعدی که کمی تخصصی است، استفاده از کدهای نشانه گذاری استاندارد Schema Markup و microdata ها برای سرویس جدید گوگل Rich Snippet است. در این ارتباط یک آموزش اختصاصی در شاخه آموزش سئوی دی بی اس تم منتشر خواهد شد که از مطالب آن آموزش می توانید استفاده کنید. اما بطور کلی توضیحاتی بسیار ساده در اینجا خواهیم داد.

حتماً تا به امروز در گوگل نتایجی را دیده اید که در کنار لینک آن امتیاز دهی ۵ ستاره معروف قرار دارد. یا تصویر کوچکی از نویسنده آن مطلب همراه با نام وی و حتی اشاره به جزئیات پروفایل گوگل پلاس وی که چند نفر را در سیرکل های خود دارد. یا اطلاعاتی در مورد مکان فیزیکی دفتر شرکت، شماره تماس، قیمت محصول و غیره. این اطلاعات را گوگل از طریق میکرو دیتاهای موجود در سورس آن سایت به دست آورده است.

 

به کمک استانداردهای نشانه گذاری Schema که گوگل سه روش نشانه گذاری Microdata، RDF و Microformat را پشتیبانی می کند اما برای حفظ یکپارچگی میان همه وب سایت های اینترنتی تنها استفاده از روش Microdata را پیش نهاد می کند، شما می توانید با موتورهای جستجوگر به زبانی که می فهمند سخن بگویید! بدین صورت که اطلاعات مهم و حیاتی وب سایت، محصول، مطلب، یا خدمات خود را درون کدهای نشانه گذاری مشخصی قرار داده و پس از آن موتورهای جستجوگر می توانند بفهمند که این اطلاعات چه چیزهایی هستند.

 

 

بطور عادی یک خزنده موتور جستجوگر به هیچ وجه نمی تواند بفهمد که در یک صفحه محصول از بین تمام اطلاعاتی که وجود دارد، قیمت محصول کجای صفحه درج شده است مگر آنکه با استفاده از Microdata این بخش را به او معرفی کنیم. نوشتن آدرس دفتر شرکت در فوتر برای کاربران انسانی سایت قابل درک است اما اگر بخواهید الگوریتم های نرم افزاری گوگل هم مکان فیزیکی دفتر شرکت شما را متوجه شوند و آن را در موقیت مناسب به کاربران جستجو کننده در گوگل نمایش دهند، باید دست به دامان Microdata شویم.

 

در نهایت باید گفت هرچند استفاده از روش های نشانه گذاری یک مزیت بزرگ است و قالبی که با این استاندارد کد نویسی شده باشد بسیار بسیار سئوی خوبی خواهد داشت، اما باید اعتراف کرد که کمتر از ۱۰ درصد طراحان وب در جهان در این سطح کدنویسی می کنند و به ویژه در هنگام خرید یک قالب عمومی نمی توان چندان بر روی استفاده کامل از این شیوه پافشاری کرد.

 

در نهایت باید گفت حساسیت های دیگری نیز بر روی سئوی قالب وجود دارد نظیر میزان خطا و اشتباه به جا مانده در زمان کدنویسی که نباید از محدوده عرف خارج شود و بسیار زیاد باشد چرا که موجب خطا در خوانده شدن اطلاعات توسط خزنده های موتورهای جستجوگر می شود اما توصیه می کنیم بیش از این بر روی این مسائل حساسیت به خرج ندهید چرا که با هوشمند شدن الگوریتم های موتورهای جستجو و نادیده گرفتن خطاها و اشتباهات کدنویسی به صورت هوشمند، این عامل و عوامل حاشیه ای کم اهمیت دیگر، تأثیر قابل لمسی در ارتقا یا تضعیف سئوی سایت شما نخواهد داشت.