اهمیت نیازسنجی Requirements Analysis در طراحی وب

اهمیت نیازسنجی Requirements Analysis در طراحی وب

مقدمه (Preface)

اقدام به انتخاب یک شرکت مجری و شروع به طراحی سایت توسط آن شرکت , بدون نیازسنجی از مشتری , مثل این است که مریضی بدون در نظر گفتن نوع بیماری خود , وارد در مطب پزشکی , ولو نامربوط شود و آن پزشک هم بدون معاینه و شنیدن شرح حال , برای بیمار نسخه بنویسد. قطعا بهبودی یافتن مریض احتمال بسیار پایینی خواهد داشت این است که :

شما , که قصد طراحی وب سایت خود را دارید , ابتدا باید نیازسنجی شوید, سپس می توانید مجری پروژه وب خود را انتخاب کنید و ارائه راه حل را به او که متخصص این کار است واگذارید و فقط نیازهای خود را شرح دهید.

البته به شرطی که شرکت طراحی را انتخاب کنید که خیرخواه بوده , دلسوز کار شما و اصولا دنبال حل مشکل مشتری باشد.

به عبارتی روند صحیح انجام پروژه های طراحی وب چنین است :

  1. نیازسنجی نیازهای واقعی و اهداف
  2. کاندید کردن شرکت های مجری که اصولا ارائه کننده راه حل متناسب خروجی مرحله ۱ هستند.
  3. ارائه راح حل های پیشنهادی توسط شرکت ها
  4. انتخاب یک مجری برتر از بین شرکت ها بر اساس سنجش صاحب

 

اهمیت نیازسنجی Requirements Analysis در طراحی وب

اهمیت نیازسنجی Requirements Analysis در طراحی وب

 

کاریکاتوری طنز از واقعیت تلخ پروژه های بی نیازسنجی!

 

در تصویر بالا , واقعیت تلخ را البته با چاشنی طنز , مشاهده می کنید. تنها انجام صحیح نیازسنجی است که می تواند تضمین کننده فهم درست تیم مجری از حقیقت کار و به منزله استانداردی برای پاس شدن پروژه از یک مرحله به مرحله دیگر و بین متخصصین مختلف عمل کند.

به سوالات زیر بیندیشید و خودتان قضاوت کنید آیا اینکه طراح وب شما که قطعا بهتر از شما متدهای روز طراحی , جذابیت های بصری , فناوری های خلاقانه و رویکردهای روز وب را می شناسد , آیا ندانستن و دانستن سوالات زیر در کیفیت نسخه ای که او برای شما می پیچد و راه حلی که تجویز می کند موثر نخواهد بود :

  • هدف تان از طراحی وب سایت جدید ؟
  • کاتالوگ معرفی کالا و خدمات یا برندسازی یا بازاریابی یا فروش اینترنتی و یا پشتیبانی؟
  • با سایت قبلی چه مشکلی دارید؟
  • چه چیزهایی از سایت قبل را می خواهید نگه دارید و چه چیزهایی را می خواهید تغییر دهید؟
  • پارامتر قابل اندازه گیری شما برای سنجش موفقیت طراحی وب جدیدتان چیست؟
  • ماهیت کسب وکار شما ؟
  • شرکت هستید یا سازمان یا موسسه یا هلدینگ یا بازرگانی یا صنعتی یا آموزشی دانشگاهی یا فروشگاهی؟
  • کالامحور هستید یا خدمات محور یا پروژه محور؟
  • ساختار سازمانی واحدهای مرتبط با شما چگونه است؟
  • دارای شعب زیرمجموعه؟ اقماری؟ شرکت مادر؟ نمایندگی؟ هلدینگ؟ برند بالادستی؟ همکار بین المللی؟
  • مخاطبین وب سایت شما؟
  • چند طیف؟
  • تعداد تقریبی هر طیف؟
  • محدوده سنی و سن و سال؟
  • جنسیت غالب؟
  • متوسط سطح تحصیلات؟
  • میزان سواد آی تی ؟
  • دیوایس؟ کامپیوتر؟
  • لب تاپ؟
  • تبلت؟
  • موبایل؟
  • طریقه جذب به سایت شما ؟
  • ورود مستقیم ؟
  • بک لینک ها؟
  • کارت ویزیت؟
  • تبلیغات فیزیکی؟
  • تبلیغات وبی؟
  • سئو؟
  • شبکه های اجتماعی؟
  • چه گردش کاری؟
  • چه آسان و آنلاین سازی فرایندهایی؟
  • نیازمند عضوگیری ؟
  • چه خدمات متمایزی به اعضا می دهید؟
  • رقبای کسب و کار شما؟
  • وب سایت های ایشان؟
  • مزایای شما نسبت به رقبای شما؟
  • درباره هر رقیب بررسی قدمت فعالیت و میزان محتوای موجود و بخش های آپدیت شونده و نرخ تولید محتوا و کلیدواژه های اصلی؟
  • استطاعت بهره برداری شما از سایت؟
  • واحد فناوری اطلاعات یا فرد؟
  • کدام تخصص ها را دسترسی دارید؟
  • اپراتور ورود داده ؟
  • وبمستر ؟
  • نویسنده ؟
  • مترجم؟
  • ویراستار؟
  • سردبیر؟
  • عکاس؟
  • تصویرساز؟
  • گرافیست؟
  • انیمیشن ساز؟
  • ویراستار ویدیو؟
  • سئو؟
  • میزان آپدیت مستمر سایت شما؟
  • خبر؟
  • مقاله؟
  • محصول؟

 

طراحی وب سایت | طراحی داشبوردهای مدیریتی و مصورسازی و آنالیز اطلاعات | بهینه سازی سایت | سئو سایت | طراحی فروشگاه الکترونیکی | طراحی اپلیکیشن موبایل تخصص ما است

تلفن تماس

۰۹۱۲۵۷۹۰۹۰۲

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *