به کارت چاشنی انگیزه بده!

مدت زمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه​

به کارت چاشنی انگیزه بده!

بازار کار جهان هیچ‌وقت به این سرعت در حال تغییر و ایجاد فرصت‌های جدید نبوده. ولی به طرز عجیبی، بیشتر مردم همچنان از کارشون ناراضی هستن.

ممکنه تو یه کارمند میان‌رده باشی که حس می‌کنی مسیر شغلیت به بن‌بست بدی رسیده. شاید یه مادر تنها باشی که داری با حقوق کم دو شغله کار می‌کنی تا خرج بچه‌ات رو در بیاری. شاید تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدی و برای آینده‌ات خیال‌های بزرگی داری، اما ابدا نمی‌دونی از کجا باید شروع کنی.

خبر خوب اینکه در تمام این موقعیت‌ها همیشه گام‌هایی هست که می‌تونی برای کمک به خودت برداری. حفظ انگیزه در سر کار و پیشرفت و بهره بردن فقط مخصوص آدم‌هایی نیست که شغل رویایی‌شون رو پیدا کردن. به کمک این چند نکته تو هم می‌تونی بهترین حاصل رو از شغلت به دست بیاری.

۱. برقراری روابط صمیمی

برای بعضی آدم‌ها مثل آب خوردنه و خودبه‌خود انجامش می‌دن، اما آشنایی عمیق‌تر با آدم‌هایی که باهاشون کار می‌کنی راه خیلی خوبی برای حفظ انگیزه است. یه روز کاری کنار آدم‌هایی که ازشون خوشت نمیاد، یا اصلا نمی‌شناسی‌شون به آدم به اندازه یک هفته می‌گذره. در طول روز دو سه بار، هر بار چند دقیقه‌ای وقت بگذار و از همکارهات چند تا سوال واقعی و صمیمی بپرس. از حجم اطلاعاتی که به دستت میاد حیرت می‌کنی. کسی چه می‌دونه – حتی شاید از همین گفتگوهای ساده و سرراست، یه رابطه ماندگار نصیبت شد!

تازه، برقراری روابط صمیمی در محل کارت می‌تونه کمک کنه که درها راحت‌تر به روی تو باز بشه. در هر شغلی برای کسی که کار خیلی با کیفیتی انجام بده، همیشه جا هست. پس ذهن خودت رو محدود نکن و اجازه بده دیگران فرصت پیشرفت برات فراهم کنن.

۲. تعیین چند هدف مشخص

در خیلی از شغل‌هایی که وجود داره اگر هدف مهم و معنی‌داری در کار نباشه، محل کار مثل یه زندان می‌شه. وقتی در کارت برای خودت اهداف واضح تعیین کنی بهت تضمین می‌دم که کار برات معنی بیشتری پیدا می‌کنه. اول از همه، به موقعیتی فکر کن که به دنبالشی یا می‌خوای توش پیشرفت کنی. تا وقتی که دست کم چند ایستگاه مناسب بین راه برای خودت تعریف نکنی، چطور می‌تونی از جات تکون بخوری؟ برای خودت اون هدف رو به هدف‌های کوچکتر و قابل دستیابی بشکن و دنبالش کن.

بعد از اون هم بهتره که هدفت رو روی کاغذ بیاری و دم دست نگهش داری. مهمترین دلیلی که مردم در رسیدن به اهدافشون شکست می‌خورن اینه که اونها رو ننوشتن و مرتب مرور نمی‌کنن! این چرخهٔ باطل رو بشکن و اهداف مکتوبت رو مرتب مرور کن.

۳. تمام تلاشت رو به کار ببند

شاید با خودت بگی «پ ن پ!» ولی اگر این حرف رو صد بار هم بگیم کافی نیست. اگر هر روز تمام تلاشت رو نکنی واقعا فقط داری جلوی رشد خودت رو می‌گیری. موفقیت در خونه کسی رو می‌زنه که بهش تعهد داشته باشه (حتی در کارهای کوچک)، نه کسی که توی هر کاری دنبال میان‌بر و راهِ در رو است.

به علاوه، شاید وقتی در ساعت کاری زحمت کشیدی و تلاشت رو کردی، نظر رییس یا مدیرت رو جلب کرد. اگر قبلا کسی بودی که کارش عقب می‌موند و حالا شتاب گرفتی، دیگران متوجه می‌شن. همه از کسی که سخت کار می‌کنه خوششون میاد و این خصیصه‌ایه که خیلی به کمکت میاد.

۴. سوال بپرس

کنجکاوی واقعی و به جا درباره محل کارت و پرسیدن سوال، یکی از اون دروازه‌های جادوییه که می‌تونی به دست خودت باز کنی. سوال پرسیدن به آدم قدرت می‌ده چون اطلاعات جدید به دستت می‌ده. و اطلاعات جدید – از هر نوعی – می‌تونه به نفعت باشه. سال‌ها است که می‌گن «قدرت در دانشه»، اما این حرف هیچ‌وقت به اندازه امروز در عصر اطلاعات درست نبوده. استفاده از چیزهایی که از پرسش‌هات کشف می‌کنی می‌تونه فرق بین انجام کار متوسط و انجام کار رضایت‌بخش و عالی باشه.

1 پاسخ
  1. صابر فضلی احمدی, Saber Fazli Ahmadi
    صابر فضلی احمدی, Saber Fazli Ahmadi گفته:

    به نظر من میشه موارد دیگه ام اضافه کرد از جمله اینکه سعی کن مهارت های جدید بیاموزی چون آموختن آنها درهای جدیدی رو به روی تو باز می کنه که تا دیروز نبود و همین امر موجب افزایش انگیزش می شه وقتی مام مهارت های جدیدی را می آموزیم می تونیم کارمونو توسعه بدیم و وارد فضاهای جدیدی بشیم که این خودش یعنی فرصت

دیدگاه ها غیر فعال است.