داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات


داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

 

داشبورد مدیریتی چیست؟

 

 

 

مجموعه ابزارها و سرویس هایی است که به شما برای نمایش گرافیکی اطلاعات کمک می کند.

در سیستم های اطلاعات مدیریت، داشبورد ارائه گرافیکی مهم ترین اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به یک یا چند هدف مشخص است؛ که در یک صفحه با دقت و نظم چیده شده اند، تا مدیران بتوانند با یک نگاه وضعیت موجود را نظارت کنند.


داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

 

شما نمی توانید چیزی را که اندازه گیری نمی کنید، مدیریت کنید!

F. John Reh

 

داشبورد معمولا از مجموعه ای از عناصر گرافیکی تشکیل شده است و قادر به پیوستن به منابع متنوع می باشد، یعنی اطلاعات را از بانک های اطلاعاتی موجود در سازمان استخراج کرده و به صورت یکپارچه در یک صفحه، نمایش می دهد.داشبورد می تواند برای تمامی بخش های سازمان در نظر گرفته شود، مثل: منابع انسانی، استخدام، فروش، عملیات، امنیت، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتری و غیره.

داشبوردهای مدیریتی تا حدودی شبیه داشبورد اتومبیل هستند که میزان کیلومتر طی شده، دمای آب رادیاتور، میزان بنزین باقی مانده، سرعت، وضعیت ایمنی و… را در یک پنل کوچک، جلوی چشم راننده ارائه می دهد، همچنین مدیران می توانند، میزان فروش در لحظه، میزان کار پرسنل، سود واقعی و هزینه های جاری و هر اطلاعات دیگری که در مورد شرکت خود نیاز دارند را در یک صفحه در قالب تصویر و نمودارهای مختلف مشاهده کنند.

چیزی که در بین داشبورد مدیریتی و داشبورد خودرو مشترک است این است که در هر دو شاخص های عملکردی کلیدی که برای کاربر حیاتی است را نمایش می دهند. سازماندهی و ارائه اطلاعات را به عهده دارند و باعث می شوند اطلاعات آسان خوانده و مشاهده شوند.

 

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

 

در تعریف کلی، داشبورد یک صفحه نمایش اطلاعات است که در یک دسترسی سریع به شما در مورد آنچه در سازمان اتفاق می افتد، آگاهی کامل می دهد.

 

 

داشبورد هنگامی که درست طراحی شده باشد می تواند ابزاری قدرتمند و منحصر به فرد برای نظارت بر عملکرد سازمان در یک نگاه باشد. اطلاعات مربوط به زمان گذشته و حال را گردآوری می کند، امکان پیش بینی آینده را فراهم می سازد و اطلاعات مورد نیاز مدیران را در اختیار آنها قرار می دهد، دسترسی به اطلاعات کسب و کار را آسان می کند و اغلب بهترین راه برای به دست آوردن بینش به عملیات و عملکرد سازمان است. با استفاده از داشبورد، مدیران و مدیران ارشد سازمان ها می توانند به سادگی در یک محیط پویا و ساده، بر شاخص های عملکردی سازمان، بخش یا واحد خود نظارت کامل و به روز داشته باشند.

 

آیا داشبورد همان گزارش ساز است؟

اغلب برداشتی که از داشبورد می شود این است که همان نرم افزار گزارش ساز است، در صورتی که این دو ماهیت متفاوتی داشته و اصلاً قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. زیرا هر کدام کاربردهای مختلفی دارند، داشبورد روشی است برای ارائه تصویری از اطلاعات که یک دید کلی به مخاطب داده و می توان بر مبنای آن تصمیم گیری کرد، اما گزارش سازها نرم افزارهایی هستند برای تهیه و طراحی گزارش در سطوح مختلف. گزارش ساز یک نرم افزار و یک ابزار است ولی داشبورد یک روش ارائه اطلاعات است، پس این دو قابل مقایسه با هم نمی باشند.

تفاوت داشبورد با گزارش های سنتی:

جهت بررسی تفاوت های داشبورد با گزارش های سنتی که غالباً با ابزارهایی مثل گزارش ساز تهیه می شوند ویژگی های هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم و به مقایسه آنها می پردازیم. داشبورد و گزارش های سنتی برای تعامل داده ها و اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. اما تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد.

 

داشبورد مدیریتی ارائه تصویری از اطلاعات مهم مورد نیاز است برای رسیدن به یک یا چند هدف که بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نشان داده می شود و در یک نگاه بر تمامی امور نظارت کرد.

 

 

گزارش های سنتی که غالباً با ابزارهایی مثل گزارش ساز ساخته می شوند. ارائه دهنده گزارش هایی هستند با اطلاعات و جزئیات بیشتر، که برای بررسی نکات عمیق و رسیدن به جزئیات کار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

داشبورد مدیریتی در مقایسه با گزارش های سنتی

داشبورد مدیریتی در مقایسه با گزارش های سنتی

ویژگی های اصلی داشبورد مدیریتی

  1. دسترسی به اطلاعات حیاتی کسب و کار
  2. ساده بودن و درک سریع بصری
  3. برجسته سازی (highlight) نقاط کلیدی مانند ماکزیمم، مینیمم، خارج از رنج و بحرانی
  4. حذف جزئیات تا حد امکان

 

گزارش های سنتی

گزارش های سنتی

ویژگی های اصلی گزارش های سنتی

  1. نمایش جزئیات بیشتر در مورد موضوع مورد نظر
  2. مستند سازی و بایگانی نمودن اطلاعات
  3. دسترسی به اطلاعات بیشتر و دقیق تر

داشبوردها بر KPI ها و موارد خاص تمرکز می کنند و اطلاعات مورد نیاز ما را در قالب نمودار و اجزای گرافیکی در اختیارمان قرار می دهند، اما به این معنی نیست که در داشبورد جدول وجود ندارد. با داشبورد سریع و ساده به اطلاعات مورد نیازمان دسترسی پیدا می کنیم و با یک نگاه کلی می توانیم آنها را درک کنیم. هدف ما از استفاده داشبورد دیدن تصویری از اطلاعات جهت تصمیم گیری برای رسیدن به اهداف در کمترین زمان است، اما برای دیدن جزئیات بیشتر در مورد یک موضوع مورد نظر، باید به گزارش های سنتی رجوع کرد، گزارش های سنتی عمق اطلاعات را نشان داده و نیاز به توجه و دقت عمیق تری دارند و عموماً ترکیبی از اعداد و جداول هستند اما، وجود نمودار در این گزارش ها موضوع بعیدی نیست.

 

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

 

 

گزارش های سنتی

گزارش های سنتی

 

یکی از مهم ترین خصوصیات داشبورد مصور سازی اطلاعات است و یکی از مهم ترین خصوصیات گزارش های سنتی بررسی جزئیات بیشتر اطلاعات در سطوح مختلف سازمان است.

 

شایان ذکر است که طراحی داشبوردهای موثر و غنی سازی شده از داده های صحیح و به موقع، یکی از مهمترین قسمتهای راهکارهای هوشمندی کسب وکار می باشد.

 

بطور کلی بخش مدیریت گزارشات یا به تعبیری دیگر ((داشبوردهای مدیریتی))، یک سیستم تحت وب است که داده‌های محیطی در سطح سازمان را جمع‌آوری و تبادلات داده ای و عملیات سازمانی را ثبت می‌کند و سپس آنها را براساس معیارهای مدنظر مدیران سازمان فیلتر، سازمان‌دهی و انتخاب می‌کند وبه عنوان اطلاعات در یک قالب بسیار ساده و غیر پیچیده به کاربر مربوطه ارائه می‌دهد.ضمن اینکه محیطی امن را جهت دسترسی و بررسی یکجا و یکپارچه اطلاعات سازمان برای مدیران فراهم می‌آورد تا اطلاعات مورد نیاز خود را در قالب انواع نمودارها و جداول اطلاعاتی تولید کرده و در اختیار داشته باشند.

 

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

 

متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات یک سازمان کمبود اطلاعات دقیق و بموقع و لحظه ای می باشد که با در نظر گرفتن این موضوع قابل توجه, طبیعتاً مدیران برای تصمیم گیری تحت فشار و استرس زیادی قرار می گیرند که در نتیجه بر اساس یک تصمیم گیری سعی و خطا مجبور به پذیرفتن ریسک هایی می شوند. این ریسک ها عمدتاً باعث از دست رفتن یکسری از منابع، سودها و منافع کسب و کار می شوند.

 

بنابراین اینجاست که ضرورت وجود ابزاری دقیق و هوشمند همچون ((داشبوردهای مدیریتی)) احساس میشود تا  امکان مدیریت و دستیابی به داده ها و همچنین شفاف سازی و تحلیل داده ها را در زمان و هزینه کمتر امکان پذیر ساخته و در نتیجه مدیران را در جهت تصمیم گیری های صحیح و بموقع در خصوص منافع سازمان یاری رساند.

 

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

 

 

داشبورد راه حلی است جامع برای کلیه سازمانها و شرکتها به منظور نظارت بر وضعیت موجود در واحدهای مختلف است

 

 داشبورد بخشی از یک نرم افزار کاربردی است که با بازیابی داده های سازمان ، کنترل و مانیتورینگ فرآیندهای تجاری را ساده تر می کند

 

داشبورد مهمترین ابزاری هست که یک مدیر هوشمند و عاقل باید داشته باشد، تا به صورت بلادرنگ از آنچه در سازمان می گذرد آگاه شود

 

در این راستا می توان از کامپوننت های DashboardViewer و DashboardDesigner ارائه شده توسط رایان طبیب نام برد که  از جمله کامپوننت های بسیار کاربردی بوده و در سیستم های نرم افزاری در سطح شرکت ها و سازمان ها کاربرد بسیار ویژه ای را داشته واستفاده از این بخش از سیستم نرم افزاری مدیران ارشد سازمان ها را قادر می سازد تا به سادگی در یک محیط زیبا و غیر پیچیده ، بر شاخصهای عملکردی سازمان ، بخش ویا واحدخود نظارت کامل و به روزی داشته باشند.

 

از طرفی برخی از کاربران اصلی استفاده کننده از داشبوردها، زمان زیادی از روز را خارج از محل کارشان می باشند، بنابراین داشبورد مدیریتی این امکان را برایشان میسر می کند که از راه دور به اطلاعات مورد نظرشان دسترسی داشته باشند. (که البته دسترسی به داشبوردها ی اطلاعاتی سازمان از راه دور، به نوع پیاده سازی نرم افزار، (ویندوز یا وب اپلیکیشن بودن آن و همچنین میزان سطوح دسترسی کاربر به اطلاعات سازمان بستگی دارد )

 

در کسب و کارهای هوشمند سه نوع داشبورد مدیریتی قابل ایجاد و مدیریت می باشد که عبارتند از :

 

  • داشبوردهای استراتژیک

این داشبوردها برای مقایسه وضعیت سازمان نسبت به اهداف جهت بازبینی کلی و سریع وضعیت کنونی سازمان بکار برده می شوند. اینگونه داشبوردها قالباً در حوزه اسکورکاردها ( مدیریت عملکرد) قرار می گیرند.

 

  • داشبوردهای عملیاتی

این داشبوردها برای پایش عملیات های حیاتی سازمان جهت کنترل صحت انجام امور و پروژه ها بکار برده می شوند. اغلب این داشبوردها به صورت لحظه ای، برای پیگیری و مشاهده نتایج عملکردها کاربرد دارند. 

 

  • داشبوردهای تحلیلی

این داشبوردها برای کمک در تصمیم گیرها و تصمیم سازی ها جهت بازبینی و مقایسه اطلاعات سنواتی سازمان بکار برده می شوند. این داشبوردها که به آنها داشبوردهای تاکتیکی نیز گفته میشود برای تحلیل عملکردها و یا پیگیری فرایندهاو پروژه های خاص یک واحد یا یک موضوع کاربرد دارد.

 

 

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

داشبورد مدیریتی-آنالیز اطلاعات

 

بطور خلاصه باید گفت که با استفاده از ابزار داشبورد، امکان تعریف شاخص ها با توجه به نیاز هر سازمان فراهم می گردد و بسته به نوع و ماهیت شاخص های تعریف شده، اطلاعات از پایگاه داده و سایر انباره های داده، به صورت لحظه ای یا دوره ای، بازیابی و در قالب ها و نمودارهای از پیش تعریف شده به نمایش در می آید. ابزار داشبورد ، با ملموس تر نمودن اطلاعات، تسهیل در مشاهده و گروه بندی اطلاعات، امکان اندازه گیری عملکرد سازمان و مقایسه آن با وضعیت برنامه ریزی شده را فراهم می کند.

 

از آنجائیکه داشبورد نقاط نامطلوب سازمان را بسادگی نشان می دهد، مدیران بمحض اطلاع از وضعیت نا بسامان آگاه می شوند. در حقیقت نمونه های زیادی وجود دارد که داشبورد ها موجب علاج واقعه قبل از وقوع  شده اند با استفاده از این سیستم مدیران ارشد سازمان می توانند به سادگی به اطلاعات مورد نیاز دست یابند و در عین حال اطلاعات را آنالیز کنند وبر شاخص های عملکردی بخش و یا واحد خود نظارت کامل و برخط داشته باشند. 

 

جمع بندی

داشبورد ها در تجزیه و تحلیل کردن داده ها و ارائه اطلاعات جهت رسیدن به اهداف کسب و کار، بسیار کارآمد هستند. با داشبورد، اتفاق های افتاده در سازمان را در کمترین زمان می توان نظارت کرد و بر اساس آن تصمیمات موثری اتخاذ کرد. اما بررسی کردن گزارش های سنتی به زمان بیشتری نیاز دارد. در نتیجه گزارش های سنتی برای نظارت سریع و تصمیم گیری مورد استفاده قرار نمی گیرید، بلکه برای دیدن جزئیات بیشتر کارها و بررسی های جزئی تر قابل استفاده می باشند.

 

رایان طبیب

 

شما نمی توانید چیزی را که اندازه گیری نمی کنید، مدیریت کنید!

F. John Reh

 

 

ما چه خدماتی ارائه می دهیم؟

محصولات و خدمات رایان طبیب در زمینه داشبوردهای مدیریتی و آنالیز اطلاعات 

 

ابزار

ارائه نرم افزار مصورسازی داده ها، آنالیز اطلاعات و ساخت داشبورد مدیریتی

نرم افزار آنالیز اطلاعات و ساخت داشبورد RayanDash ساده ترین و یکی از بهترین نرم افزارهای مصورسازی اطلاعات موجود

 

پیاده سازی

اتصال نرم افزار به پایگاه های داده شما، تشکیل انباره داده و مدل سازی متریک ها و شاخص های کلیدی عملکرد

 

مشاوره

مشاوره جهت طراحی و پیاده سازی بهینه مدل ها، تجمیع اطلاعات، ساخت بعدها و دادگان ها و طراحی شاخص ها

 

تحلیل شاخص ها

تحلیل و طراحی شاخص های کسب و کار مانند منابع انسانی، بازاریابی، فروش، مالی و … توسط مشاورین خبره و متخصص در هر بخش

 

زیبایی، سادگی و قدرت را همزمان تجربه کنید!

 

تخصص ما، مصورسازی اطلاعات است.

اکثر نرم افزار های مدیریتی دنیا با دیدگاه مهندسی نرم افزار و برنامه نویسی تولید شده اند در صورتی که برای طراحی این دسته نرم افزارها، بیشتر از دانش برنامه نویسی، به تفکر اطلاعاتی و مدیریتی داده محور نیاز است.

طراحی، نیازسنجی و پیاده سازی RayanDash توسط کارشناسان متخصص در امور مدیریت اطلاعات، آمار و داده پردازی، متخصصان مصورسازی اطلاعات و برنامه نویسان خبره انجام شده است، تا بهترین تجربه را در اختیار کاربران آن قرار دهد.

 

به راهنمایی نیاز دارید؟

با کارشناسان ما در شرکت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

مشاوره رایگان, همین حالا با ما تماس بگیرید

09125790902

۶۶۴۲۱۱۶۴

 

مطالب مرتبط : 

چگونه مدیران مالی‌ از ابزار مصور سازی بهره میبرند